Tuotteet

S-kaupat ruoan verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot

Voimassa toistaiseksi, päivitetty 27.2.2024. Ehdot ovat voimassa S-kaupat-ruokaverkkokaupan tilauksiin.

Nämä sopimusehdot koskevat S-ryhmän ruoan verkkokauppaa (”Verkkokauppa”). Verkkokauppaa ylläpitää Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (”SOK”) ja palvelun tarjoaa alueosuuskauppojen ruokakaupat (kukin alueosuuskauppa erikseen “Kauppa”).

1. ASIAKKAAN JA KAUPAN VÄLISESTÄ SOPIMUKSESTA

1.1 Nämä sopimusehdot muodostavat sopimuksen sinun ja Kaupan välille. Sopimusosapuolenasi olevan yksittäisen Kaupan yhteys- ja yritystiedot on ilmoitettu Verkkokaupassa. Jos ostat verkkokaupasta kuluttajana, sovelletaan kauppaan myös kuluttajansuojalakia. Velvollisuutenasi on tutustua näihin ehtoihin sekä tallentaa kuhunkin tekemääsi tilaukseen soveltuvat sopimusehdot.

1.2 SOK:lla ja/tai Kaupalla on oikeus muuttaa Palvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Löydät kulloinkin voimassa olevat sopimusehdot Verkkokaupasta. Koska saatamme muuttaa ehtoja, on tärkeää, että luet sopimusehdot huolellisesti ennen jokaisen tilauksen loppuun saattamista.

Osuuskauppojen yhteystiedot

2. VERKKOKAUPASTA TILAAMINEN

2.1 Verkkokaupasta tilaaminen edellyttää, että noudatat näitä ehtoja, täytät ehtojen mukaiset vaatimukset ja annat itseäsi koskevat tiedot kokonaisuudessaan ja totuudenmukaisesti.

2.2 Voit tehdä tilauksen kirjautuneena tai ilman rekisteröitymistä.

2.3 SOK:lla ja Kaupalla on oikeus kieltäytyä toimittamasta tilausta.

2.4 Käytäthän mahdollisen Verkkokaupan alennuskoodin tilaushetkellä. Koodia ei voi liittää tilaukseen jälkikäteen eikä useampaa koodia voi käyttää kerralla.

Huomioithan että alennusta ei myönnetä seuraavista tuoteryhmistä: alkoholi, äidinmaidonkorvikkeet, postimerkit, lehdet. Alennuskoodi voidaan poistaa tilaukselta, jos alennus kohdistuu näihin tuoteryhmiin.

2.5 Kauppa ei lähtökohtaisesti toteuta erityistoiveita, mutta halutessasi voit tiedustella tilausta koskevia erityistoiveita ja -järjestelyjä (esim. tuotteiden pakkaaminen, keräily tai toimitusajankohta) ottamalla yhteyttä Kaupan asiakaspalveluun. Jos erikseen sovituista erityistoiveista aiheutuu Kaupan asiakaspalvelussa, keräilyssä tai kuljetuksessa runsaasti ylimääräistä työtä, veloitetaan sinulta 14,90 euron lisämaksu. Veloitus näkyy kassakuitillasi.

2.6 Jos tilauksessa on yksittäistä tai useita tuotteita poikkeuksellisen suuri määrä, suosittelemme, että olet yhteydessä Kaupan asiakaspalveluun ja varmistat tuotteiden saatavuuden etukäteen.

2.7. Ruokatorien valikoimasta voit tilata kotiinkuljetuksella kylmässä olevia tuotteita, jotka ovat valmiita kotona lämmitettäväksi. Kaupassa lämpiminä olevia ruokatorituotteita emme toimita ruoan verkkokaupasta.

3. TILAUKSEN MUOKKAAMINEN

3.1 Voit muokata tilaustasi Verkkokaupassa veloituksetta tilausvahvistuksessa ilmoitettuun aikaan saakka. Voit tehdä muutoksia sekä tilauksen sisältöön, että toimitusaikaan. Pikatoimitus- ja pikanoutotilauksissa ja robokuljetuksissa tilauksen muokkaaminen ei ole mahdollista.

3.2 Muokkausajan sulkuajan jälkeen keräilyssä olevaa tai jo keräiltyä tilausta ei voi muokata. Asiakkaalla on mahdollisuus perua tilauksensa kohdan 4 mukaisesti.

3.3 Huomioithan, että tilauksen muokkauslinkki on henkilökohtainen. Huolehdithan, ettet jaa linkkiä kolmansille osapuolille ja vastaat kaikista muutoksista itse. Huomioithan, että muokkauslinkkiä klikkaamalla ei automaattisesti kirjaudu sisään Verkkokauppaan. Muista siis kirjautua sisään, jos olet asiakasomistaja ja haluat Bonusta ostoksistasi.

4. TILAUKSEN PERUMINEN

4.1 Voit perua kokonaisen tilauksesi veloituksetta tilausvahvistuksessa olevaan aikarajaan saakka. Perumisen voit tehdä tilausvahvistuksessa olevan linkin kautta, S-kaupat sivuston tai mobiilisovelluksen "Omat tilaukset"-kohdasta, tai soittamalla Kaupan asiakaspalveluun asiakaspalvelun aukioloaikoina. Jos perut tilauksesi keräilyn aloittamisen jälkeen, Kauppa veloittaa 14,90 euron lisämaksun tehdystä työstä. Huomioithan, että pikatoimituksissa tai robokuljetuksissa ei ole perumismahdollisuutta.

Kuluttajasuojalain mukaisesta peruuttamisoikeudesta on kerrottu lisää alla kohdassa 11.

5. HINNAT

5.1 Verkkokaupassa esitetään kuluvan päivän Kaupan myymälän hintaa. Asiakas maksaa tuotteista keräilyhetken Kaupan myymälässä voimassa olevan hinnan. Kaikki Verkkokaupassa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.

5.2 Päivitämme Verkkokaupan hintoja aina kun muutoksia tapahtuu Kaupan tuotehinnastossa. On siis mahdollista, että tuotteen hinta on ehtinyt muuttua tilaus- ja toimituspäivän välillä. Tilaukseesi sovelletaan toimituspäivän hintaa ja annat valtuuden veloittaa ostokset toimituspäivän hinnan mukaan. Hintamuutokset ovat kuitenkin useimmiten hyvin pieniä. Muutoksia tapahtuu erityisesti hedelmien ja vihannesten hinnoissa, sillä kyseiset tuotteet ovat sesonkiherkkiä. Kampanjatuotteiden hinnat ovat voimassa, mikäli tuote-erää on saatavilla. Kampanjahinnan tulee olla voimassa tilauksen toimitus- tai noutopäivänä.

5.3 Jotkin tuotteet punnitaan kaupassa ja hinta määräytyy painon mukaisesti. Tällaisia tuotteita voivat olla muun muassa hedelmät, vihannekset, palvelutorituotteet, irtomyynnissä olevat leipomotuotteet ja juustot. Verkkokaupassa nämä tuotteet tilataan kappaleittain ja tuotteen osalta on ilmoitettu kilohinta sekä arvioitu painoon perustuva kappalehinta. Ostoskoriin siis siirtyy tällaisten tuotteiden osalta arviohinta, ja lopullinen hinta määräytyy vasta kaupassa keräilyn ja punnituksen yhteydessä.

5.4 Veloitamme pakkausmateriaaleista toteutuneen käytön mukaan, kuitenkin aina vähintään 0,60 euroa. Keräilemme tilaukset ensisijaisesti pahvilaatikoihin, mutta pakkausmateriaali ja veloitus voivat vaihdella myymälästä riippuen.

5.5 Osassa kampanjatuotteissa voi olla ostomäärärajoitus. Kerromme rajoituksesta kampanjan sivulla. Ostomäärärajoitukset huomioidaan myymäläkohtaisesti.

6. TOIMITUSKULUT

6.1 Verkkokaupassa on käytössä joustava toimitushinnoittelu, mikä tarkoittaa, että toimitushinnat vaihtelevat toimitustavan ja toimitusajan mukaan. Tarkka toimitushinta ilmoitetaan sinulle siinä yhteydessä, kun olet valitsemassa toimitusajankohtaa ja tilauksen loppuvaiheessa ennen tilauksen lähettämistä. Toimitushintaan voivat vaikuttaa muun muassa tilauksen tekemisen ajankohta, toimituspäivä ja -aika, maksutapa, tilauksen koko, asiakasomistajuus tai erikseen määritellyt etukoodit ja kampanjat.

6.2 Toimituskulujen lisäksi Kauppa lisää kuluihin pakkausmateriaaliveloituksen, joka vaihtelee Kaupoittain. Osalla Kaupoista veloitus on samansuuruinen riippumatta siitä, kuinka paljon pakkausmateriaalia yksittäisen tilauksen osalta käytetään (vai käytetäänkö ollenkaan) ja osassa pakkausmateriaaliveloitus vaihtelee perustuen käytetyn pakkausmateriaalin määrään. Pakkausmateriaaliveloitus ilmoitetaan tilauksen loppuvaiheessa ennen kuin vahvistat tilauksen.

7. MAHDOLLISET TUOTEPUUTTEET JA KORVAAMINEN

7.1 Toisinaan on mahdollista, että tilaamasi tuote on myymälästä tilapäisesti loppu. Tällaisia tilanteita varten voit tilausvaiheen ostoskoriyhteenvedossa halutessasi hyväksyä puuttuvan tuotteen korvaamisen vastaavalla tuotteella. Voit sallia korvaavuuden tuotekohtaisesti tilausta tehdessäsi, jolloin Kauppa korvaa tilaamasi tuotteen vastaavalla tuotteilla alla olevia periaatteita noudattaen.

7.2 Pyrimme valitsemaan korvaavaan tuotteen siten, että se vastaa alkuperäistä tuotetta mahdollisimman hyvin määrältään, laadultaan ja hinnaltaan. Jos olet sallinut tuotteen korvaamisen tilauksen yhteydessä, pyrimme keräilyssä aina korvaamaan loppuneen tuotteen vastaavalla tuotteella. Keräilyssä noudatamme ensisijaisesti seuraavia korvaamisperiaatteita:

  1. Laktoositon korvataan laktoosittomalla.
  2. Vähälaktoosinen korvataan vähälaktoosisella tai laktoosittomalla.
  3. Gluteeniton korvataan gluteenittomalla.
  4. Luomu korvataan luomulla.
  5. Sokeriton korvataan sokerittomalla.
  6. Kevyt- ja light-tuote korvataan kevyellä ja lightilla.
  7. Kotimainen korvataan kotimaisella.
  8. Tuote korvataan saman makuisella tuotteella.

7.3 Jos tilaamasi tuote on loppunut ja et ole sallinut sen korvaamista tai sitä ei pystytä korvaamaan, niin tuotetta ei toimiteta.

8. TOIMITUS JA NOUTO

8.1 Tilausvaiheessa asiakkaana voit valita noudon tai kotiinkuljetuksen. Kotiinkuljetuksissa tilauksesi toimitetaan valitsemasi aikaikkunan sisällä. Noutotilauksissa tilaus on noudettavissa valitsemasi aikaikkunan alkamisesta aikaikkunan päättymiseen asti. Kummassakin toimitusmuodossa vastuu tarkan toimitusosoitteen jättämisestä Verkkokaupalle kuuluu asiakkaalle. Verkkokaupassa järjestelmä ei tarkista tarkkaa toimitusosoitetta eli täytäthän osoitteen huolellisesti. Huomioithan, että emme toimita tilauksia saaristoon. Toimitusalueissa voi olla myös muita kauppakohtaisia rajauksia. Nämä ilmoitetaan tilausvaiheessa toimittavaa kauppaa valittaessa.

8.2 Mikäli toimituksen loppuunsaattaminen ei onnistu sinusta johtuvasta syystä (esimerkiksi tilanteessa, jossa kukaan ei ole vastaanottamassa tilausta sovittuna toimitusajankohtana), veloitamme 14,90 euron lisämaksun tehdystä työstä. Kotiinkuljetuksissa kuljettajamme soittaa aina ovikelloasi tai koputtaa ovea tuodessaan toimitusta sinulle. Jos et ole vastaanottamassa tilausta sovittuna toimitusajankohtana, yritämme tavoittaa sinut ja sopia kanssasi jatkotoimenpiteistä. Jos Kauppa ja asiakas sopivat uudesta toimitusajasta siitä syystä, että asiakas ei ollut paikalla vastaanottamassa tilausta, veloitetaan asiakkaalta lisämaksu 14,90 euroa. Jos kotiin kuljetettava tilaus on maksettu etukäteen, se voidaan jättää pyynnöstäsi ovesi taakse. Vastuumme tavaroista ja niiden kylmäketjusta päättyy siihen, kun kuljettajamme on jättää tavarat toimitusosoitteeseen. Tilauksen jättäminen oven taakse ei ole mahdollista robokuljetuksissa, sillä asiakkaan on oltava vastaanottamassa robottia ja avattava robotti Verkkokaupan sovelluksella. Robotti odottaa määränpäässä 20 minuuttia. Jos toimitus palautuu myymälään, asiakas vastaa kaikista palautuksesta aiheutuneista kustannuksista, joita ovat kuljetus- ja käsittelykustannukset, jälleenmyyntikelvottomien tuotteiden hinta sekä tehdyn lisätyön hinta 14,90 euroa.

8.3 Mikäli tilaus päätyy takaisin toimipisteeseen sinusta johtuvasta syystä ja tilauksen uudelleentoimitusta ei sovita Kaupan ja asiakkaan välillä, Kauppa ei takaa, että ostoksesi toimitetaan tai ovat noudettavissa enää myöhemmin. Jos tilausta ei toimiteta sinusta johtuvasta syystä ja tilauksesi tuotteet palautuvat myymälään, palautamme sinulle tilauksesta maksamasi hinnan vähennettynä palautuksesta aiheutuneilla kustannuksilla (kuljetus- ja käsittelykustannukset, jälleenmyyntikelvottomien tuotteiden hinta sekä tehdyn lisätyön hinta 14,90 euroa.

8.4 Jos haluat, että tuotteet jätetään ovellesi, pyydämme sinua kirjoittamaan tästä erillisen maininnan jo tilausta tehdessäsi Verkkokaupan lisätietoja kuljettajalle -kohtaan. Tällöin vastuumme tavaroista ja niiden kylmäketjusta päättyy, kun kuljettajamme on jättänyt tavarat oven taakse. Näissä tapauksissa edellytämme, että tilaus on maksettu etukäteen. Huomioithan, että robokuljetuksia ei voida jättää oven taakse, vaan ne tulee aina vastaanottaa henkilökohtaisesti.

8.5 Jos haluat muuttaa tilauksesi toimitusaikaa, teethän sen tilauksen muokkauksen sulkuaikaan mennessä. Kotiinkuljetusajan muuttaminen sulkuajan päätyttyä ei enää ole mahdollista, sillä reittimme on jo lukittu seuraaville toimituskierroksille. Jos samalle päivälle varaamasi toimituksen kotiinkuljetusaika ei käy sinulle, peru tilauksesi ja tee uusi tilaus haluamallesi uudelle ajankohdalle. Huomioithan, että pikatoimituksissa tai robokuljetuksissa ei ole muokkaus- eikä perumismahdollisuutta.

8.6 Jos toimitus jostain syystä myöhästyy, olemme sinuun yhteydessä. Kauppa voi tarvittaessa vaihtaa toimittavaa myymälää, jotta tilaus saadaan keräiltyä ja toimitettua poikkeavissa tilanteissa.

8.7 Noutotilaukset kerätään noudettavaksesi viimeistään valitun noutoaikaikkunan alkuun mennessä. Kun tilaus on valmis noudettavaksi, lähetämme sinulle ilmoitusviestin sähköpostiisi ja lokeronoudoissa noutolokeron koodin tekstiviestillä. Jos et pääse hakemaan tilaustasi ollenkaan tai tee sitä valitsemassasi tai muuten sovitussa aikaikkunassa, sinulta veloitetaan palautukseen liittyvät kulut (katso 8.3).

8.8 Robokuljetuksissa kerralla kuljetettavien tuotteiden määrä rajoittuu noin kahteen ostoskassiin tuotteita. Huomioithan tämän valitessasi kuljetusmuotoa. Jos tilaamasi tuotteet eivät mahdu yhteen robottiin, myymälähenkilökuntamme jättää tilauksesta pois valintansa mukaan osan tuotteista ja nämä tuotteet hyvitetään sinulle automaattisesti asiakaspalvelumme kautta.

9. MAKSAMINEN

9.1 Tilausvaiheessa sinua pyydetään valitsemaan maksutapa Kaupan tarjoamista vaihtoehdoista. Maksutapoihin voi liittyä lisämaksuja, jotka näkyvät Verkkokaupassa maksutapaa valitessa. Mahdolliset lisämaksut näkyvät toimitusvahvistuksessa sekä kuitissa omana rivinä.

9.2 Jos Kauppa hyväksyy maksun toimituksen yhteydessä, voit maksaa tilauksen aina pankki- tai luottokortilla (myös Visa Electron käy). Lisäksi Food Market Herkun myymälänoudossa voit maksaa S-ryhmän lahjakortilla tai S-Business-kortilla. Verkkokaupan tilauksia ei voi maksaa käteisellä, sosiaalitoimiston maksusitoumuksella tai lounassetelillä.

9.3 Jos joudumme muuttamaan toimitustapaa tai ajankohtaa johtuen asiakaslähtöisestä syystä, kuten esimerkiksi siitä, etteivät maksukorttia ole mahdollista veloittaa tai et ole ottamassa toimitusta vastaan sovittuna ajankohtana, jää alkuperäinen toimitusmaksu voimaan. Kauppa ei ole velvollinen palauttamaan muutoksesta aiheutuvaa erotusta toimitusmaksuissa. Kauppa pidättää oikeuden veloittaa 14,90 euron lisäveloituksen, jos maksut epäonnistuvat toistuvasti asiakkaasta johtuvista syistä. Tilauksen veloitus tehdään, kun tuotteet on kerätty. Mikäli veloitus ei mene läpi, Kauppa voi valintansa mukaan olla toimittamatta tuotteita sinulle tai periä maksun jälkikäteen sinulta, jolloin asiakkaan on tällöin viipymättä suoritettava maksu Kaupalle.

9.4 Jos edustat yritystä, voit hakea maksutonta S-Business-korttia.

9.5 Kauppa hyväksyy verkkokauppaan myönnetyt voimassa olevat etukoodit. Etukoodin arvo vähennetään tilauksen loppusummasta veloituksen yhteydessä. Verkkokaupan etukoodit voivat olla voimassa vain tietyissä myymälöissä ja Kauppa voi kieltäytyä myöntämästä etukoodia, vaikka Verkkokaupan tilausjärjestelmä sen hyväksyy. Etukoodin ehtoja voi tiedustella asiakaspalvelusta. Jos etukoodin arvo on suurempi kuin ostosten loppusumma, Kauppa ei hyvitä asiakkaalle ylimenevää osuutta.

9.6 Kun teet tilauksen, sinun ja Kaupan välille muodostuu sitova sopimus tuotteiden keräämisestä. Kaupalle aiheutuu kustannuksia, kun tuotteet on kerätty. Siksi sinun täytyy huolehtia siitä, että kortillasi on riittävästi katetta tilauksen veloituksen läpimenemiseen ja siitä, että olet ilmoittanut meille ajantasaiset korttitiedot. Kauppa voi periä 14,90 euron suuruisen selvittelykulun, jos maksuihin liittyvä virhe liittyy katevaraukseen tai siihen, ettei korttia voida veloittaa sinusta johtuvista syistä.

10. BONUS JA MAKSUTAPAETU

10.1 Myönnämme Verkkokaupan kautta kirjautuneena asiakasomistajan tehdyistä ostoksista, keräilymaksusta ja toimitusmaksusta Bonusta. Bonuksen saamiseksi tulee tilaus tehdä kirjautuneena henkilöasiakkaana ja S-käyttäjätiliin tulee olla liitettynä asiakasomistajatiedot.

Bonuksien kirjaaminen kirjautumattomana tehtyihin tilauksiin ei onnistu jälkikäteen, paitsi jos kirjautumattomuus on johtunut järjestelmävirheestä.

Myönnämme Verkkokaupan kautta kirjautuneena tehdyistä ostoksista myös maksutapaetua, jos maksat tilauksesi S-Pankin kortilla. Yritykselle tehdyistä ja yrityskortilla maksetuista ostoista ei myönnetä Bonusta.

10.2 Toimitus- tai noutohetkellä maksettavasta tilauksesta Bonus ja maksutapaetu kirjataan esittämäsi S-Etukortin perusteella.

10.4 S-Business-kortilla ei saa alennusta verkkokauppatilauksista.

11. PERUUTTAMISOIKEUS

11.1 Asioidessasi Verkkokaupassa kuluttajana, sinulla on lain mukaan alla kerrotun mukainen oikeus perua käyttötavaratuotteiden kauppa ilman mitään erityistä syytä. Elintarvikkeiden osalta peruuttamisoikeutta ei ole.

Elintarvikkeet ja muut nopeasti pilaantuvat tuotteet

11.2 Palautus- tai peruuttamisoikeutta ei ole elintarvikkeiden tai muiden nopeasti pilaantuvien tai vanhentuvien tuotteiden osalta eikä myöskään sellaisten tuotteiden osalta, jotka luonteensa vuoksi toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa. Näin ollen et voi esimerkiksi palauttaa ostamaasi ruokaa peruuttamisoikeuteen vedoten.

Yritysasiakkaat

11.3 Yritysasiakkailla ei ole palautus- tai peruuttamisoikeutta.

Käyttötavaratuotteet

11.4 Verkkokaupasta ostetuilla käyttötavaratuotteilla on, ellei alla toisin mainita, 14 päivän peruuttamisoikeus. 14 päivän aika lasketaan hetkestä, jolloin olet vastaanottanut tuotteen.

11.5 Jos haluat perua käyttötavaratuotteen kaupan, niin pyydämme sinua tekemään peruuttamisilmoituksen olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Voit käyttää peruuttamisilmoituksen tekemiseen peruuttamislomaketta. Peruuttamisilmoitusta ei voi tehdä Kaupan kuljettajille.

Peruuttamislomake

11.6 Jos peruutat kaupat, niin palautathan tuotteet viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Vastuullasi on maksaa tuotteiden palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset. Jos perut kaupat, palautamme sinulle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän sisällä peruuttamisilmoituksen saapumisesta tekemäsi maksusuoritukset (tuotteen hinta + perityt edullisimman vakiotoimitustavan mukaiset kulut) peruutettavaan kauppaan liittyen.

11.7 Sovellamme lainsäädännön mukaisia rajoituksia käyttötavaratuotteiden kauppojen peruuttamisiin (kuluttajansuojalaki 6:16):

  • Peleillä, elokuvilla, aikakausi- ja ristikkolehdillä, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus/sinetti on avattu.
  • Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden.
  • Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi epilaattorit, partakoneet, maskit, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet ja kotiparturi, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkometrit, nappikuulokkeet ja hands-free laitteet.
  • Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruuttamissoikeutta, jos se on valmistettu tai muunneltu kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

12. TAKUU JA VIRHEVASTUU

12.1 Verkkokaupasta ostetuille käyttötavaratuotteille myönnetään valmistajien määrittelemä takuu. Takuuaika vaihtelee tuotteittain ja ilmoitetaan Verkkokaupassa. Toimitamme tuotteen paperisen takuukuitin sinulle tilauksen yhteydessä. Huomaathan, että verkkokaupasta ostettavien tuotteiden takuukuitit eivät siirry S-ryhmän sähköiseen takuukuittipalveluun.

12.2 Meillä on lain mukainen vastuu tuotteessa mahdollisesti ilmenevistä virheistä. Pyydämme sinua tarkistamaan viivytyksettä toimitettujen tuotteiden kunnon ja palauttamaan mahdollisen virheellisen tuotteen alkuperäisessä pakkauksessaan ja siihen kuuluvine varusteineen tilauksen keränneen myymälän infopisteeseen. Voit myös ennen palauttamista olla yhteydessä Kaupan asiakaspalveluun.

12.3 Virhetapauksessa pyrimme korjaamaan virheen, toimittamaan tilalle virheettömän tuotteen tai hyvittämään tuotteen rahana. Toisinaan virheen todentaminen voi esimerkiksi edellyttää, että tuote toimitetaan valmistajan tai maahantuojan tarkastettavaksi.

13. REKLAMAATIOT

13.1 Pyydämme sinua tekemään mahdolliset tilauksiin liittyvät reklamaatiot Kaupan asiakaspalveluun. Yhteydenottokanavat löydät osoitteesta S-kaupat.fi, kohdasta Yhteystiedot.

13.2 Suosittelemme, että reklamoit mahdollisimman pian ja elintarvikkeiden osalta viimeistään kahden päivän sisällä toimituksesta tai noudosta. Elintarvikkeiden osalta tuotteiden käyttöaika voi olla hyvin lyhyt, jolloin nopea yhteydenotto asiakaspalveluun helpottaa virheen selvittämistä. Asiakkaan ollessa kuluttajansuojalaissa tarkoitettu kuluttaja, sovelletaan kuluttajansuojalain 5 luvun kuluttajankauppaa koskevia säännöksiä vaaranvastuun siirtymisestä, virheilmoituksesta ja viivästyksen ja virheen seuraamuksista.

14. TIETOSUOJA

14.1 Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Jos olet rekisteröitynyt ja kirjautunut Verkkokauppaan, sovelletaan sinuun lisäksi aikaisemmin hyväksymiäsi S-ryhmän digitaalisten palveluiden käyttöehtoja.

14.2 Voimme käyttää alihankkijoita ostosten keräämisessä ja kuljettamisessa. Keräilijämme ja kuljettajamme saavat sinua koskevia tietoja käyttöönsä, jotta voivat toimittaa sinulle tilaamasi tuotteet. Lisäksi jos maksat ostoksesi verkossa, maksutiedot välitetään edelleen palveluntarjoajallamme maksujen toteuttamista varten.

15. ERIMIELISYYSTILANTEET

15.1 Mahdollisiin asiakkaan ja Kaupan välisiin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia.

15.2 Jos olet kuluttaja, voit saattaa riita-asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi:

Kuluttajariitalautakunta

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Voit halutessasi käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta (http://ec.europa.eu/odr). ODR-foorumissa asioidessa tarvitaan tieto Kaupan sähköpostiosoitteesta, joka on asiakaspalvelu.ruoka@sok.fi.

15.3 Lisäksi kuluttajalla on oikeus nostaa kanne sen paikkakunnan alioikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on kotipaikka.