Tilaus- ja toimitusehdot

S-kaupat.fi tilaus- ja toimitusehdot

Voimassa toistaiseksi, päivitetty 22.09.2022. Ehdot ovat voimassa S-kaupat.fi -verkkokaupan tilauksiin.

Nämä sopimusehdot koskevat S-ryhmän ruuan verkkokauppaa (”Verkkokauppa”). Verkkokauppaa ylläpitää Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (”SOK”) ja palvelun tarjoaa alueosuuskauppojen ruokakaupat (kukin alueosuuskauppa erikseen “Kauppa”).

1. ASIAKKAAN JA KAUPAN VÄLISESTÄ SOPIMUKSESTA

1.1 Nämä sopimusehdot muodostavat sopimuksen sinun ja Kaupan välille. Sopimusosapuolenasi olevan yksittäisen Kaupan yhteys- ja yritystiedot on ilmoitettu Verkkokaupassa. Jos ostat verkkokaupasta kuluttajana, sovelletaan kauppaan myös kuluttajansuojalakia. Velvollisuutenasi on tutustua näihin ehtoihin sekä tallentaa kuhunkin tekemäänsä tilaukseen soveltuvat sopimusehdot.

1.2 SOK:lla ja/tai Kaupalla on oikeus muuttaa Palvelun sisältöä ja näitä sopimusehtoja. Löydät kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot Verkkokaupasta. Koska saatamme muuttaa ehtoja, on tärkeää, että luet sopimusehdot huolellisesti ennen jokaisen tilauksen loppuun saattamista.

2. VERKKOKAUPASTA TILAAMINEN

2.1 Verkkokaupasta tilaaminen edellyttää, että noudatat näitä ehtoja, täytät ehtojen mukaiset vaatimukset ja annat itseäsi koskevat tiedot kokonaisuudessaan ja totuudenmukaisesti.

2.2 Tilauksen voi tehdä kirjautuneena tai ilman rekisteröitymistä.

2.3 SOK:lla ja Kaupalla on oikeus kieltäytyä toimittamasta ja tarvittaessa sulkea asiakkaan käyttäjätunnus oman harkintansa mukaan.

2.4 Käytäthän mahdollisen Verkkokaupan alennuskoodin tilaushetkellä. Koodia ei voi liittää tilaukseen jälkikäteen eikä useampaa koodia voi käyttää kerralla.

Huomioithan että alennusta ei myönnetä seuraavista tuoteryhmistä: alkoholi, äidinmaidonkorvikkeet, postimerkit, lehdet. Alennuskoodi voidaan poistaa tilaukselta jos alennus kohdistuu näihin tuoteryhmiin.

2.5 Voit tiedustella tilausta koskevista erityistoiveista ja -järjestelyistä (esim. tuotteiden pakkaaminen, keräily tai toimitusajankohta) ottamalla yhteyttä Kaupan asiakaspalveluun. Jos erikseen sovituista erityistoiveista aiheutuu Kaupan asiakaspalvelussa, keräilyssä tai kuljetuksessa runsaasti ylimääräistä työtä, pidättää Kauppa oikeuden veloittaa tehdystä työstä lisämaksun (alkaen 9,90 €).

2.6 Jos tilauksessa on yksittäistä tai useita tuotteita poikkeuksellisen suuri määrä, suosittelemme, että olet yhteydessä Kaupan asiakaspalveluun tuotteiden saatavuuden varmistamiseksi.

3. TILAUKSEN MUOKKAAMINEN

3.1 Voit muokata tilaustasi Verkkokaupassa veloituksetta tilausvahvistuksella ilmoitettuun aikaan saakka. Voit tehdä muutoksia sekä tilauksen sisältöön, että toimitusaikaan. Pikatoimitus- ja pikanoutotilauksissa ei ole mahdollisuutta muokata tilauksia.

3.2 Muokkausajan sulkuajan jälkeen, keräilyssä olevaa, tai jo keräiltyä tilausta ei voi muokata. Tilauksen voi peruuttaa ottamalla yhteyttä Kaupan asiakaspalveluun. Tilauksen peruuttamisesta veloitetaan 9,90 euron maksu.

3.3 Huomioithan, että tilauksen muokkauslinkki on henkilökohtainen. Huolehdithan, ettet jaa linkkiä kolmansille osapuolille.

4. TILAUKSEN PERUMINEN

4.1 Voit perua kokonaisen tilauksesi veloituksetta tilausvahvistuksessa olevaan aikarajaan saakka. Perumisen voit tehdä tilausvahvistuksessa olevan linkin kautta tai soittamalla Kaupan asiakaspalveluun asiakaspalvelun aukioloaikoina. Jos perut tilauksesi keräilyn aloittamisen jälkeen, Kauppa veloittaa lisämaksun (alkaen 9,90 €) tehdystä työstä. Kuluttajasuojalain mukaisesta peruuttamisoikeudesta on kerrottu lisää alla kohdassa 11.

5. HINNAT

5.1 Kaikkien Verkkokaupassa myytävänä olevien tuotteiden hinnat ovat samoja kuin keräilyhetken hinnat Kaupan myymälässä. Kaikki Verkkokaupassa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.

5.2 Päivitämme Verkkokaupan hintoja aina kun muutoksia Kaupan tuotehinnastossa tapahtuu. On siis mahdollista, että tuotteen hinta on ehtinyt muuttua tilaus- ja toimituspäivän välillä. Tilaukseesi sovelletaan toimituspäivän hintaa. Hintamuutokset ovat kuitenkin useimmiten hyvin pieniä. Muutoksia tapahtuu erityisesti hedelmien ja vihannesten hinnoissa, sillä kyseiset tuotteet ovat sesonkiherkkiä.

5.3 Jotkin tuotteet punnitaan kaupassa ja hinta määräytyy painon mukaisesti. Tällaisia tuotteita ovat muun muassa hedelmät, vihannekset, palvelutorituotteet, irtomyynnissä olevat leipomotuotteet ja juustot. Verkkokaupassa nämä tuotteet tilataan kappaleittain ja tuotteen osalta on ilmoitettu kilohinta sekä arvioitu painoon perustuva kappalehinta. Ostoskoriin siis siirtyy tällaisten tuotteiden osalta arviohinta, ja lopullinen hinta määräytyy vasta kaupassa keräilyn ja punnituksen yhteydessä.

5.4 Osassa myymälöistä on käytössä pahvilaatikoiden kappaleveloitus, näissä myymälöissä muovikassikeräilystä veloitetaan 3€. Jos haluat muovikassikeräilyn, ilmoita siitä verkkokaupan kassalla yleisessä viestikentässä.

6. TOIMITUSKULUT

6.1 Verkkokaupassa on käytössä joustava toimitushinnoittelu, mikä tarkoittaa, että toimitushinnat vaihtelevat toimitustavan ja ajanhetken mukaan. Tarkka toimitushinta ilmoitetaan sinulle siinä yhteydessä, kun olet valitsemassa toimitusajankohtaa ja tilauksen loppuvaiheessa ennen tilauksen lähettämistä. Toimitushintaan voivat vaikuttaa muun muassa tilauksen tekemisen ajankohta, toimituspäivä ja -aika, maksutapa, tilauksen koko, S-Etukortti tai erikseen määritellyt etukoodit ja kampanjat.

6.2 Toimituskulujen lisäksi Kauppa lisää kuluihin pakkausmateriaaliveloituksen, joka vaihtelee Kaupoittan. Osalla Kaupoista veloitus on saman suuruinen riippumatta siitä, kuinka paljon pakkausmateriaalia yksittäisen tilauksen osalta käytetään (vai käytetäänkö ollenkaan) ja osassa pakkausmateriaaliveloitus vaihtelee perustuen käytetyn pakkausmateriaalin määrään. Pakkausmateriaaliveloitus ilmoitetaan tilauksen loppuvaiheessa ennen kuin vahvistat tilauksen.

7. MAHDOLLISET TUOTEPUUTTEET JA KORVAAMINEN

7.1 Toisinaan on mahdollista, että tilaamasi tuote on myymälästä tilapäisesti loppu. Tällaisia tilanteita varten voit tilausvaiheen ostoskoriyhteenvedossa halutessasi hyväksyä puuttuvan tuotteen korvaamisen vastaavalla tuotteella. Voit sallia korvaavuuden tuotekohtaisesti tilausta tehdessäsi ja tällöin Kauppa korvaa tilaamasi tuotteen vastaavalla tuotteilla alla olevia periaatteita noudattaen.

7.2 Pyrimme valitsemaan korvaavaan tuotteen siten, että se vastaa alkuperäistä tuotetta mahdollisimman hyvin määrältään, laadultaan ja hinnaltaan. Jos olet sallinut tuotteen korvaamisen tilauksen yhteydessä, pyrimme keräilyssä aina korvaamaan loppuneen tuotteen vastaavalla tuotteella. Keräilyssä noudatamme ensisijaisesti seuraavia korvaamisperiaatteita:

  1. Laktoositon korvataan laktoosittomalla.
  2. Vähälaktoosinen korvataan vähälaktoosisella tai laktoosittomalla.
  3. Gluteeniton korvataan gluteenittomalla.
  4. Luomu korvataan luomulla.
  5. Sokeriton korvataan sokerittomalla.
  6. Kevyt- ja light-tuote korvataan kevyellä ja lightilla.
  7. Kotimainen korvataan kotimaisella.
  8. Tuote korvataan saman makuisella tuotteella.

7.3 Jos tilaamasi tuote on loppunut ja et ole sallinut sen korvaamista tai sitä ei pystytä korvaamaan, niin tuotetta ei toimiteta.

8. TOIMITUS JA NOUTO

8.1 Tilausvaiheessa asiakkaana voit valita kotiinkuljetuksen tai noudon. Kummassakin toimitusmuodossa vastuu tarkan toimitusosoitteen jättämisestä S-kaupoille kuuluu asiakkaalle. Verkkokaupassa järjestelmä ei tarkista tarkkaa toimitusosoitetta eli täytäthän osoitteen huolellisesti. Huomioithan, että emme toimita tilauksia saaristoon. Toimitusalueissa voi olla myös muita kauppakohtaisia rajauksia, nämä ilmoitetaan tilausvaiheessa toimittavaa kauppaa valittaessa.

8.2 Mikäli toimituksen loppuunsaattaminen ei onnistu sinusta johtuvasta syystä (esimerkiksi tilanteessa, jossa kukaan ei ole vastaanottamassa tilausta sovittuna toimitusajankohtana), veloitamme lisämaksun (alkaen 9,90 €) tehdystä työstä. Mikäli et ole vastaanottamassa tilausta sovittuna toimitusajankohtana, koitamme tavoitella sinua kerran ja sopia kanssasi jatkotoimenpiteistä. Jos tilaus on maksettu etukäteen, se voidaan jättää oven taakse, tällöin vastuumme tavaroista ja niiden kylmäketjusta päättyy, kun kuljettajamme on jättänyt tavarat toimitusosoitteeseen. Jos toimitus palautetaan myymälään, asiakas vastaa kaikista palautuksesta aiheutuneista kustannuksista, joita ovat kuljetus- ja käsittelykustannukset, jälleenmyyntikelvottomien tuotteiden hinta sekä tehdyn lisätyön hinta alkaen 9,90€.

8.3 Mikäli tilaus päätyy takaisin toimipisteeseen sinusta johtuvasta syystä, kauppa ei takaa, että ostoksesi toimitetaan tai ovat noudettavissa enää myöhemmin. Jos tilausta ei toimiteta sinusta johtuvasta syystä ja tilauksesi tuotteet palautuvat myymälään, palautamme sinulle tilauksesta maksamasi hinnan vähennettynä palautuksesta aiheutuneilla kustannuksilla (kuljetus- ja käsittelykustannukset, jälleenmyyntikelvottomien tuotteiden hinta sekä tehdyn lisätyön hinta alkaen 9,90€).

8.4 Mikäli haluat, että tuotteet jätetään ovellesi, pyydämme sinua kirjoittamaan tästä erillisen maininnan jo tilausta tehdessäsi Verkkokaupan lisätietoja kuljettajalle -kohtaan. Tällöin vastuumme tavaroista ja niiden kylmäketjusta päättyy, kun kuljettajamme on jättänyt tavarat oven taakse. Näissä tapauksissa edellytämme, että tilaus on maksettu etukäteen.

8.5 Jos toimitus jostain syystä myöhästyy, olemme sinuun yhteydessä. Kauppa voi tarvittaessa vaihtaa toimittavaa myymälää, jotta tilaus saadaan käsiteltyä poikkeavissa tilanteissa.

8.6 Noutotilaukset kerätään myymälän takavarastoon tai noutolokerikkoon viimeistään valitun noutoaikaikkunan alkuun mennessä. Kun tilaus on valmis noudettavaksi, lähetämme sinulle ilmoitusviestin sähköpostiisi ja noutolokeron koodin viestillä. Mikäli et pääse hakemaan tilaustasi sovitussa noutoaikaikkunassa, voimme veloittaa sinulta palautukseen liittyvät kulut (katso 8.3).

9. MAKSAMINEN

9.1 Tilausvaiheessa sinua pyydetään valitsemaan maksutapa Kaupan tarjoamista vaihtoehdoista. Maksutapoihin voi liittyä lisämaksuja, jotka näkyvät Verkkokaupassa maksutapaa valitessa. Mahdolliset lisämaksut näkyvät toimitusvahvistuksessa sekä kuitissa omana rivinä.

9.2 Jos Kauppa hyväksyy maksun toimituksen yhteydessä, niin voit maksaa tilauksen aina pankki- tai luottokortilla (myös Visa Electron käy) ja lisäksi myymälänoudossa S-ryhmän lahjakortilla tai S-Business -kortilla. Verkkokaupan tilauksia ei voi maksaa käteisellä, sosiaalitoimiston maksusitoumuksella tai lounassetelillä.

9.3 Jos joudumme muuttamaan toimitustapaa tai ajankohtaa johtuen asiakaslähtöisestä syystä, kuten esimerkiksi maksukortin maksuasetukset eivät ole kunnossa tai et ole ottamassa toimitusta vastaa sovittuna ajankohtana, niin alkuperäinen toimitusmaksu jää voimaan. Kauppa ei siis ole velvollinen palauttamaan muutoksesta aiheutuvaa erotusta toimitusmaksuissa.

9.4 Jos edustat yritystä, voit hakea Kaupan asiakaspalvelun kautta laskutusasiakkuutta yrityksellesi. Laskutamme laskutusasiakkaiden tilaukset jälkikäteen laskulla ja laskun lähettämisestä voidaan periä erillinen laskutusveloitus. Kauppa voi olla tarjoamatta laskutusmaksutapaa.

9.5 Kauppa hyväksyy verkkokauppaan myönnetyt voimassa olevat etukoodit. Etukoodin arvo vähennetään tilauksen loppusummasta veloituksen yhteydessä. Verkkokaupan etukoodit voivat olla voimassa vain tietyissä myymälöissä ja Kauppa voi kieltäytyä myöntämästä etukoodia, vaikka Verkkokaupan tilausjärjestelmä sen hyväksyy. Etukoodin ehtoja voi tiedustella asiakaspalvelusta. Jos etukoodin arvo on suurempi kuin ostosten loppusumma, Kauppa ei hyvitä asiakkaalle ylimenevää osuutta.

10. BONUS JA MAKSUTAPAETU

10.1 Myönnämme Verkkokaupan kautta kirjautuneena tehdyistäostoksista, keräilymaksusta ja toimitusmaksusta Bonusta. Bonuksen saamiseksi tulee tilaus tehdä kirjautuneena henkilöasiakkaana ja S-käyttäjätiliin tulee olla liitettynä asiakasomistajatiedot.

Jälkikäteen Bonuksien kirjaaminen ei onnistu tilauksille, mitkä on tehty kirjautumattomana, paitsi jos kirjautumattomuus on johtunut järjestelmävirheestä.

Myönnämme Verkkokaupan kautta kirjautuneena tehdyistä ostoksista myös maksutapaetua, jos maksat tilauksesi S-Pankin kortilla. Yritykselle tehdyistä ja yrityskortilla maksetuista ostoista ei myönnetä Bonusta.

10.2 Toimitus- tai noutohetkellä maksettavasta tilauksesta Bonus ja maksutapaetu kirjataan esittämäsi S-Etukortin perusteella.

10.3 Jos haluat käyttää Food Market Herkun verkkokaupassa Stockmann kanta-asiakkuutta, kirjoita tilausvaiheessa Stockmannin kanta-asiakasnumero tilauksen tietoihin.

10.4 S-Business-kortilla ei saa alennusta verkkokauppatilauksista.

11. PERUUTTAMISOIKEUS

11.1 Asioidessasi Verkkokaupassa kuluttajana, sinulla on lain mukaan alla kerrotun mukainen oikeus peruuttaa käyttötavaratuotteiden kauppa ilman mitään erityistä syytä. Elintarvikkeiden osalta peruuttamisoikeutta ei ole.

Elintarvikkeet ja muut nopeasti pilaantuvat tuotteet

11.2 Palautus- tai peruuttamisoikeutta ei ole elintarvikkeiden tai muiden nopeasti pilaantuvien tai vanhentuvien tuotteiden osalta eikä myöskään sellaisten tuotteiden osalta, jotka luonteensa vuoksi toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa. Näin ollen, et voi esimerkiksi palauttaa ostamaasi ruokaa peruuttamisoikeuteen vedoten.

Yritysasiakkaat

11.3 Yritysasiakkailla ei ole palautus- tai peruuttamisoikeutta.

Käyttötavaratuotteet

11.4 Verkkokaupasta ostetuilla käyttötavaratuotteilla on, ellei alla toisin mainita, 14 päivän peruuttamisoikeus. 14 päivän aika lasketaan hetkestä, jolloin olet vastaanottanut tuotteen.

11.5 Jos haluat peruuttaa käyttötavaratuotteen kaupan, niin pyydämme sinua tekemään peruuttamisilmoituksen olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Voit käyttää peruuttamisilmoituksen tekemiseen peruuttamislomaketta. Peruuttamisilmoitusta ei voi tehdä Kaupan kuljettajille.

Peruuttamislomake

11.6 Jos peruutat kaupat, niin palautathan tuotteet viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Vastuullasi on maksaa tuotteiden palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset. Jos perut kaupat, palautamme sinulle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän sisällä peruuttamisilmoituksen saapumisesta tekemäsi maksusuoritukset (tuotteen hinta + perityt edullisimman vakiotoimitustavan mukaiset kulut) peruutettavaan kauppaan liittyen.

11.7 Sovellamme lainsäädännön mukaisia rajoituksia käyttötavaratuotteiden kauppojen peruuttamisiin (kuluttajansuojalaki 6:16):

  • Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus/sinetti on avattu.
  • Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden.
  • Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi epilaattorit, partakoneet, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet ja kotiparturi, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkometrit, nappikuulokkeet ja hands-free laitteet.
  • Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on valmistettu tai muunneltu kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

12. TAKUU JA VIRHEVASTUU

12.1 Verkkokaupasta ostetuille käyttötavaratuotteille myönnetään valmistajien määrittelemä takuu. Takuuaika vaihtelee tuotteittain ja ilmoitetaan Verkkokaupassa. Toimitamme tuotteen paperisen takuukuitin sinulle tilauksen yhteydessä. Huomaathan, että verkkokaupasta ostettavien tuotteiden takuukuitit eivät siirry S-ryhmän sähköiseen takuukuittipalveluun.

12.2 Meillä on lain mukainen vastuu tuotteessa mahdollisesti ilmenevistä virheistä. Pyydämme sinua tarkistamaan viivytyksettä toimitettujen tuotteiden kunnon ja palauttamaan mahdollisen virheellisen tuotteen alkuperäisessä pakkauksessaan ja siihen kuuluvine varusteineen tilauksen keränneen myymälän infopisteeseen. Voit myös ennen palauttamista olla yhteydessä Kaupan asiakaspalveluun.

12.3 Virhetapauksessa pyrimme korjaamaan virheen, toimittaa tilalle virheettömän tuotteen tai hyvittää tuotteen rahana. Toisinaan virheen todentaminen voi esimerkiksi edellyttää, että tuote toimitetaan valmistajan tai maahantuojan tarkastettavaksi.

13. REKLAMAATIOT

13.1 Pyydämme sinua tekemään mahdolliset tilauksiin liittyvät reklamaatiot Kaupan asiakaspalveluun johonkin kohdassa Yhteystiedot mainituista yhteydenottokanavista.

13.2 Suosittelemme, että reklamoit mahdollisimman pian ja elintarvikkeiden osalta viimeistään kahden päivän sisällä toimituksesta tai noudosta. Elintarvikkeiden osalta tuotteiden käyttöaika voi olla hyvin lyhyt, jolloin nopea yhteydenotto asiakaspalveluun helpottaa virheen selvittämistä. Asiakkaan ollessa kuluttajansuojalaissa tarkoitettu kuluttaja, sovelletaan kuluttajansuojalan 5 luvun kuluttajankauppaa koskevia säännöksiä vaaranvastuun siirtymisestä, virheilmoituksesta, ja viivästyksen ja virheen seuraamuksista.

14. TIETOSUOJA

14.1 Käsittelemme henkilötietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti. Jos olet rekisteröitynyt Verkkokauppaan, sovelletaan sinuun lisäksi aikaisemmin hyväksymiäsi Omat Tiedot –ehtoja.

14.2 Voimme käyttää alihankkijoita ostosten keräämisessä ja kuljettamisessa. Keräilijämme ja kuljettajamme saavat sinua koskevia tietoja käyttöönsä, jotta voivat toimittaa sinulle tilaamasi tuotteet. Lisäksi, jos maksat ostoksesi verkossa, maksutiedot välitetään edelleen palveluntarjoajallamme maksujen toteuttamista varten.

15. ERIMIELISYYSTILANTEET

15.1 Mahdollisiin asiakkaan ja Kaupan välisiin riita-asioihin sovelletaan Suomen lakia.

15.2 Jos olet kuluttaja, voit saattaa riita-asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi:

Kuluttajariitalautakunta

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Voit halutessasi käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta (http://ec.europa.eu/odr). ODR-foorumissa asioidessa tarvitaan tieto Kaupan sähköpostiosoitteesta, joka on asiakaspalvelu.ruoka@sok.fi.

15.3 Lisäksi kuluttajalla on oikeus nostaa kanne sen paikkakunnan alioikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on kotipaikka.