Tuotteet

Till nya kunder

Hej och välkommen till S-kaupat! På denna webbplats har vi ställt samman anvisningar för hur du kan underlätta vardagen genom att beställa matinköpen behändigt fastän från vardagsrumssoffan.

När du kommer till matbutiken på nätet för första gången, rekommenderar vi att du i lugn och ro tar del av butiken och dess sortiment. De väsentligaste funktionerna finns upptill på sidan, och till höger visas din varukorg.

Så här går du enklast framåt i butiken:

1. Logga in i S-kaupat med ditt S-användarkonto

Vi rekommenderar att du börjar genom att logga in i tjänsten. Om du inte har ett S-användarkonto än kan du skapa ett här eller genom att i övre högra hörnet klicka på den ikon som påminner om en människofigur och därefter på knappen Skapa ett S-användarkonto.

Som inloggad får du Bonus på dina köp i S-kaupat och dina beställningar sparas i beställningshistoriken.

Du kan göra din beställning också utan att logga in, men då ger dina köp ingen Bonus.

2. Välj vilket leveransalternativ du vill ha, hemleverans eller avhämtning

Valet av leveransalternativ finns uppe till höger.

Om du lägger till den första produkten i varukorgen innan du valt leveransalternativ, kan du fortsätta att lägga till produkter först när du valt det leveransalternativ du vill ha. Vi gör så här för att vi ska kunna visa alla butiker som betjänar dig inklusive rätt sortiment.

3. Välj sedan önskad affär

Då ser du precis det sortiment som är tillgängligt i din butik.

4. Välj en lämplig leveranstid eller fortsätt att handla

Härnäst kan du färdigt välja önskad leveranstid eller gå direkt till inköp. Leveranstiden kan du välja när som helst uppe till höger.

5. Fyll korgen med produkter

I menyn Produkter hittar du behändigt webbutikens hela sortiment. Du kan också söka produkter direkt med sökning. Du kan lägga till önskad mängd produkter i varukorgen med knapparna “+” och “–”. Här ska du vara uppmärksam på om du väljer stycken eller kilogram, eftersom detta varierar beroende på produkt.

6. Berätta om dina önskemål och om man får ersätta produkter

Du får själv bestämma om du låter oss ersätta produkter i det fall att någon produkt är slut i affären. Du kan tillåta eller förbjuda en ersättande produkt för alla produkter eller fatta ett separat beslut för varje produkt.

Du kan också lämna produktvisa önskemål eller kommentarer till plockaren. Till exempel “små tomater”, “ljusgula bananer” eller “får ersättas endast med inhemska produkter”.

7. Granska din beställning och gå till kassan

När du klickar på knappen ”Fortsätt till beställningen” nere till höger på sidan, kan du ännu kontrollera innehållet i din varukorg och lägga till kommentarer. Om du senare vill redigera din beställning, kan detta göras även efter att du skickat beställningen.

Härnäst kan du gå till kassan, där du kan fylla i din kontaktinformation och välja om du är privat- eller företagskund.

Om du inte ännu har valt leveranstid, gör det senast nu. Den egentliga leveranstiden preciseras under leveransdagens lopp, och vi meddelar dig om den per sms eller e-post.

8. Välj betalningssätt

Betalningssätten som erbjuds kan variera beroende på vilken affär du väljer. Du kan alltid betala för din beställning med kort på webben. I vissa affärer kan beställningen också betalas vid leveransen. Företagskunder har dessutom möjligheten fakturering.

När du har valt och sparat betalningssättet går du från kassan till betalningsskedet genom att klicka på ""Gå till betalningsuppgifter"". Vi guidar dig att fylla i dina betalkortsuppgifter.

Du kan betala för din beställning med bank- eller kreditkort. Om du använder ett kombinationskort så finns bankkortets nummer och CVC-säkerhetskoden på baksidan av kortet.

I betalningsskedet kontrolleras att betalkortet är giltigt. Den slutliga debiteringen sker först när produkterna har plockats.

Vid nätbetalningar har vi gått över till en ny autentiseringsversion. Med anledning av den nya versionen görs stark autentisering inte nödvändigtvis längre vid varje beställning. Banken avgör alltid om autentisering behövs vid respektive köptransaktion.

9. Beställ – Du kan redigera beställningen fram till den tidpunkt som meddelas på beställningsbekräftelsen

När du gjort beställningen kommer du till bekräftelsesidan, via vilken du kan redigera din beställning. Du kan således lägga till eller ta bort produkter, ändra leveranstiden eller vid behov till och med ångra hela beställningen.

Det går att redigera eller ångra beställningen ända till den tidpunkt som meddelas på beställningsbekräftelsen. Du kan redigera beställningen direkt på beställningsbekräftelsesidan, som inloggad på sidan Beställningar eller via ett e-postmeddelande om beställningsbekräftelse.

Om du gör ändringar i din beställning, kom då alltid ihåg att bekräfta dem genom att gå till kassan och klicka på ”Spara ändringar i beställningen”.

När du vill göra en ny beställning kan du behändigt kopiera samma inköpslista direkt i varukorgen genom att klicka på knappen ”Beställ på nytt med denna inköpslista” och använda den som mall för den nya beställningen. Som inloggad kan du via din beställningshistoria dra nytta av även äldre beställningar och använda dem som mall för den nya beställningen.

Trevlig shopping!