herokuva

Usein kysytyt kysymykset

1. Yleiset

1.1 Mikä on S-kaupat?

S-kaupat on S-ryhmän uusi ruoan verkkokauppa. S-kaupoista tilaat kätevästi ruokaostokset suoraan kotiin tai noudettavaksi noutopisteestä.

2. Sisäänkirjautuminen

2.1 Voinko kirjautua sisään palveluun ja tallentaa tietojani?

Voit kirjautua sisään luomalla S-käyttäjätilin. Kun olet luonut S-käyttäjätilin sekä lisännyt pyydettyihin kenttiin yhteystietosi ja S-Etukorttitietosi, ovat tiedot tallennettuna valmiiksi seuraavaa tilauskertaa varten.

2.2 Miten luon käyttäjätilin ja kirjaudun?

Kirjaudu sisään tai luo S-käyttäjätili alla olevasta painikkeesta.

Kirjaudu S-käyttäjätilille tai luo S-käyttäjätili

Luo uusi S-käyttäjätili sähköpostiosoitteellasi. Rekisteröitymisen jälkeen sisäänkirjautuminen S-kauppoihin onnistuu sähköpostin lisäksi myös tekstiviestillä tulevalla koodilla. Voit käyttää tekstiviestikirjutumista sen jälkeen, kun olet vahvistanut oman puhelinnumerosi S-käyttäjätilillä. Vahvistusta ei voi valitettavasti tehdä rekisteröitymisen yhteydessä.

Puhelinnumeron vahvistus onnistuu näppärimmin S-kauppojen kautta > "Oma profiili" > ”Muokkaa tietojasi S-käyttäjätilillä” > "Vahvista puhelinnumero".

Luo S-käyttäjätili näin:

Paina sivun yläkulmasta löytyvää ihmishahmo-ikonia. Sen jälkeen paina oikealle avautuvasta valikosta ”Luo S-käyttäjätili”.
Syötä sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään. Saat syöttämääsi sähköpostiosoitteeseen nelinumeroisen koodin. Syötä koodi sille varattuun kenttään. Jos koodia ei näy, tarkistathan myös roskapostikansion.
Valitse oletko henkilöasiakas vai yritysasiakas. Lisää S-Etukortti S-käyttäjätiliin. S-Etukortin lisääminen vaatii vahvan pankkitunnistautumisen. Voit myös jatkaa ja lisätä S-Etukortin tiedot Oma profiili -sivulta myöhemmin.
Lisää vielä yhteystiedot ja Tallenna. S-käyttäjätilisi on nyt luotu. Voit muokata myöhemmin yhteystietoja Oma profiili -sivulla.

2.3 Mikä on käyttäjätunnukseni?

Sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi toimii käyttäjätunnuksenasi. Kirjaudu jatkossa palveluun sähköpostitse tai tekstiviestillä lähetettävällä kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla. Et tarvitse myöskään salasanaa sisäänkirjautumiseen.

Tulevaisuudessa voit tunnistautua muihin S-ryhmän digitaalisiin palveluihin S-käyttäjätililläsi. S-käyttäjätili on korvaamassa S-tunnuksen myöhemmin myös muissa S-ryhmän palveluissa.

2.4 Mistä voin muuttaa tietojani?

Luodessasi käyttäjätilin ja tunnistautumalla pankkitunnuksilla S-käyttäjätili saa sinusta seuraavat tiedot: Etu- ja sukunimi sekä puhelinnumero. Voit muokata muita yhteystietojasi Omat profiili -sivulla.

Tietojenkäsittelyn perusteet löydät tietosuojaselosteesta.

3. Tilaaminen

3.1 Miten teen tilauksen?

Aloita valitsemalla, haluatko tilata ostokset kotiinkuljetuksella vai noudettavaksi noutopisteestä. Valitse myös myymälä, josta haluat tilauksen tehdä, sekä haluamasi toimitusaika. Sen jälkeen voit lisätä haluamasi ostokset koriisi ja tehdä tilauksen.

Mikäli tilauksessa on yksittäistä tai useita tuotteita poikkeuksellisen suuri määrä,teethän tilauksen aikaisintaan 2-3 päivän päähän. Olethan myös yhteydessä kauppaan tai asiakaspalveluun, jotta kauppa voi varmistaa tuotteiden saatavuuden.

3.2 Voinko käyttää viivakoodin skannausta kun lisään tuotteita koriin?

Mobiilisovelluksessa voit lisätä tuotteita ostoskoriin skannaamalla tuotteen viivakoodin. Löydät viivakoodinlukijan hakukentän yläpuolelta oikealta.

3.3 Vaikuttaako valitsemani myymälä siihen mitä tuotteita voin tilata?

Kyllä, sillä keräily tehdään suoraan myymälässä ja valikoima vaihtelee myymälöittäin.

3.4 Voinko vaihtaa myymälää, vaikka olen jo kerännyt tavaroita ostoskoriin?

Kyllä voit. Tällöin on kuitenkin mahdollista, ettei kaikkia ostoskorissasi olevia tuotteita löydy toisesta myymälästä. Näet korissasi ilmoituksen mahdollisista puuttuvista tuotteista.

3.5 Voinko hyödyntää aiempia S-kaupat tilauksiani?

Kyllä, voit kopioida aiemman tilauksesi ostoslistan kätevästi suoraan ostoskoriin ja käyttää sitä uuden tilauksen pohjana.

3.6 Miten löydän aiemmat tilaukseni?

Löydät aiemmat tilauksesi klikkaamalla sivun oikeasta yläkulmasta ihmishahmo-ikonia. Tämän jälkeen valitse Tilaukset. Mobiilisovelluksesta pääset tarkastelemaan tilauksia näytön oikeasta alakulmasta kohdasta Tilaukset.

Tilaukset -sivulta löytyvät aktiiviset tilauksesi S-kaupoissa sekä aikaisemmat S-kaupoissa tai Foodie.fi:ssä tekemäsi tilaukset. Voit kopioida minkä vaan aiemmista tilauksista ostoskoriin. Huomioithan, että Foodie.fi:ssä tehdyt ostot näkyvät S-kauppojen ostohistoriassa seuraavan päivän aikana.

Foodie.fi tilaukset löytyvät toistaiseksi S-kaupat.fi selainversiosta. Ominaisuus on tulossa myös mobiilisovellukseen.

3.7 Voinko käyttää Foodie.fi:ssä tallenettuja ostoslistoja S-kaupoissa?

Kirjautuneena käyttäjänä voit lisätä minkä tahansa Foodie.fi:ssä tekemäsi tilauksen tuotteet ostoskoriin. Kopioi vain haluamasi tilaus. Foodie.fi:ssä tallennetut suosikkiostoslistat eivät vielä toistaiseksi siirry S-kauppoihin.

3.8 Ehdin jo tehdä tilauksen, mutta haluaisin vielä lisätä siihen jotain. Voinko muokata tilaustani?

Kyllä, voit muokata tilausta tai perua sen tilausvahvistuksessa ilmoitettuun ajankohtaan asti. Pääset muokkaamaan tilausta suoraan tilausvahvistussivulta, sisäänkirjautuneena Tilaukset -sivulta tai sähköpostiin lähetetyn tilausvahvistusviestin kautta.

3.9 Voinko tallentaa suosikkeja?

Kirjautuneena voit tallentaa tuotteita suosikkikansioon painamalla sydäntä tuotekortin yläkulmasta. Voit tallentaa, tarkastella ja poistaa suosikkeja sekä lisätä niitä ostoskoriin. Tietoa suosikkituotteista ei käytetä muihin tarkoituksiin. Suosikkituotteiden lajittelu useampiin nimettyihin listoihin on tulossa mahdolliseksi myöhemmin.

4. Hinnat ja maksaminen

4.1 Miten voin maksaa tilaukseni?

Tarjolla olevat maksutavat saattavat vaihdella valitsemasi myymälän mukaan. Voit aina maksaa tilauksesi korttimaksulla verkossa. Yritysasiakkaille on lisäksi laskutusmahdollisuus.

4.2 Voinko maksaa S-Business-kortilla?

Voit maksaa myös S-Business kortilla. S-Business-kortti on S-ryhmän täysin kuititon yrityksien maksukortti. Lue lisää täältä

4.3 Miten verkkomaksaminen toimii?

Kun valitset maksutavaksi Korttimaksu verkossa ja painat Siirry maksutietoihin, ohjaamme sinut täyttämään maksukorttisi tiedot. Tässä vaiheessa kortin tiedot tarkastetaan. Lopullisen veloituksen teemme kortiltasi, kun tilauksen tuotteet on kerätty.

4.4 Voinko tallentaa maksukorttini tiedot?

Kirjautuneena käyttäjänä voit tallentaa maksukorttisi seuraavia ostokertoja varten. Valitse kassalla kohdasta Maksaminen, että haluat tallentaa kortin. Tämän jälkeen siirry maksutietoihin lisäämään kortin tiedot ja hyväksymään tilauksesi. Syötä haluamasi pankki- tai luottokortin tiedot maksupalveluun ja paina Maksa. Korttisi tiedot on nyt tallennettu S-käyttäjätilillesi seuraavia ostokertoja varten.

Seuraavilla ostokerroilla sinun ei tarvitse näpytellä korttisi tietoja. Jos olet tallentanut useita maksukortteja, voit valita kassalla millä kortilla haluat tilauksen maksaa. Huomioithan, että pankki voi edelleen vaatia maksun yhteydessä vahvan tunnistautumisen tai turvakoodin lisäämisen.

4.5 Miten tallennan useita maksukortteja?

Jos olet jo lisännyt maksukortin, voit tallentaa uuden maksukortin aina uuden tilauksen yhteydessä. Avaa kassalla kohdassa Maksaminen pudotusvalikko, jossa näet jo lisäämäsi maksukortin tiedot. Valitse tämän jälkeen Käytä uutta credit- tai debit-korttia. Valinnan jälkeen siirry maksutietoihin lisäämään uuden kortin tiedot ja hyväksy kortti painamalla Rekisteröi. Maksukortin vaihtaminen vahvistettuun tilaukseen ei ole enää mahdollista.

Huomioithan, ettemme tee kortille katevarausta tilauksen teon yhteydessä. Varmistathan siis, että toimituspäivänä maksukortilla on ostosten verran rahaa. Tarkista myös, etteivät kortin maksurajoitukset estä maksua.

4.6 Minua ei tunnistettu ostamisen yhteydessä, onko maksaminen turvallista?

Verkkomaksuissa on siirrytty uuteen todennusversioon. Nykyisin pankeilla on mahdollisuus arvioida kunkin oston yhteydessä, voidaanko ostos hyväksyä ilman asiakkaan tunnistamista. Mikäli pankki arvioi maksun vähäriskiseksi, erillistä tunnistautumista ei välttämättä vaadita. Vastaavasti jos pankin mukaan maksuun liittyy kohonnut väärinkäytön riski, asiakasta pyydetään vahvistamaan maksu pankin tunnistautumisvälineillä. Asiakasta pyydetään tunnistautumaan säännöllisesti myös vähäriskisiksi arvioitujen maksujen yhteydessä, jotta pankki voi varmistua siitä, että asiakkaan tunnistus- ja tilinkäyttövälineet eivät ole päätyneet vääriin käsiin. Tunnistautumiseen liittyvät käytännöt vaihtelevat pankeittain.

S-Pankin korttien varmentamisessa mahdollisesti vaaditaan CVV -lukua. Ongelmatilanteissa tarkistathan, että olet syöttänyt oikean CVV-luvun. Lisätietoja löydät täältä

4.7 Miten veloitus tapahtuu?

Lopullisen veloituksen teemme, kun tilauksen tuotteet on kerätty. Varmistathan, että valitsemaasi maksukorttiin liitetyllä tilillä on toimituspäivänä ostosten verran rahaa. Tarkista myös, etteivät kortin maksurajoitukset estä maksua.

Mikäli joudumme muuttamaan toimitustapaa tai ajankohtaa johtuen asiakaslähtöisestä syystä, kuten esimerkiksi maksukortin maksuasetukset eivät ole kunnossa tai et ole ottamassa toimitusta vastaa sovittuna ajankohtana, niin alkuperäinen toimitusmaksu jää voimaan. Kauppa ei siis ole velvollinen palauttamaan muutoksesta aiheutuvaa erotusta toimitusmaksuissa.

4.8 Saanko tilauksesta Bonusta?

Kun teet tilauksen sisäänkirjautuneena S-käyttäjätilillä saat tilauksista Bonusta. Jos olet tallentanut S-Etukortin asiakasomistajanumeron S-käyttäjätilillesi, Bonukset kirjautuvat verkkomaksuissa automaattisesti. Ilman sisäänkirjautumista tilauksista ei kerry Bonusta.

Jos et ole lisännyt Bonuskortin tietoja vielä kirjautumisvaiheessa, voit muokata tietojasi painamalla ihmishahmo-ikonia sivun oikeassa yläkulmassa ja tämän jälkeen Oma profiili -painiketta. S-käyttäjätilin omissa tiedoissa pääset muokkaamaan tietojasi.

Jälkikäteen Bonuksien kirjaaminen ei onnistu tilauksille, mitkä on tehty kirjautumattomana, paitsi jos kirjautumattomuus on johtunut järjestelmävirheestä.

4.9 Paljonko tilaaminen maksaa?

Tuotteiden hinnat ovat verkkokaupassa samat kuin keräilyhetkellä myymälässä. Tämän lisäksi maksat vain keräyksestä, toimituksesta ja pakkausmateriaaleista. Kotiinkuljetuksen ja noudon hinnat vaihtelevat hieman valitsemasi kaupan perusteella.

4.10 Millä perusteella punnittavien tuotteiden hinta lasketaan?

Kun tilaat punnittavia tuotteita, kuten hedelmiä ja vihanneksia, näet verkkokaupassa arvion tuotteen hinnasta valitsemasi määrän mukaan. Lopullinen hinta lasketaan vasta, kun tuote kerätään ja punnitaan kaupassa. Maksat siis aina vain kerätyistä tuotteista, samalla tavalla kuin jos kävisit itse kaupassa.

4.11 Olen saanut etukoodin. Voinko käyttää sen S-kaupoissa?

Voit käyttää S-kauppojen etukoodia. Foodie.fi ruoan verkkokauppaan annetut etukoodit käyvät S-kaupoissa, kun teet tilauksen viimeistään 31.3. Huomaathan, että kauppa ei hyvitä ylimenevää osuutta, jos etukoodin arvo on suurempi kuin ostosten loppusumma.

4.12 Saanko Food Market Herkun tilauksista Stockmannin kanta-asiakaspisteitä?

Kyllä, voit kerryttää Food Market Herkun tilauksista vaihtoehtoisesti Stockmannin kanta-asiakaspisteitä. Lisää Stockmann kanta-asiakas numerosi kassalla yhteystiedot kohdassa.

5. Tuotteet ja korvaaminen

5.1 Voinko luottaa siihen, että tilattujen tuotteiden laatu on sama kuin jos hakisin ne itse kaupasta?

Kyllä voit. Henkilökuntamme on koulutettu huippulaadukkaaseen keräilyyn ja keräämme vain parasta laatua.

5.2 Millä perusteella tuotteita korvataan?

Jos tilaamasi tuote on loppunut myymälästä ja olet sallinut korvaamisen, etsimme tilalle toisen vastaavan tuotteen, joka on mahdollisimman lähellä puuttuvan tuotteen hintaa ja laatua.

Ensisijaisesti korvaamme tuotteita näiden periaatteiden mukaisesti:

  1. Laktoositon korvataan laktoosittomalla.
  2. Vähälaktoosinen korvataan vähälaktoosisella tai laktoosittomalla.
  3. Gluteeniton korvataan gluteenittomalla.
  4. Luomu korvataan luomulla.
  5. Sokeriton korvataan sokerittomalla.
  6. Kevyt- ja light-tuote korvataan kevyellä ja lightilla.
  7. Kotimainen korvataan kotimaisella.
  8. Tuote korvataan saman makuisella tuotteella.
  9. Korvaus tehdään asiakkaan toiseen jo tilaamaan tuotteeseen saman tuoteryhmän sisällä.

6. Käyttötavaroiden palauttaminen

6.1 Voinko palauttaa käyttötavaran?

Verkkokaupasta ostetuilla käyttötavaratuotteilla on, ellei alla toisin mainita, 14 päivän peruuttamisoikeus. 14 päivän aika lasketaan hetkestä, jolloin olet vastaanottanut tuotteen.

6.2 Miten palauttaminen tapahtuu?

Jos haluat peruuttaa käyttötavaratuotteen kaupan, niin pyydämme sinua tekemään peruuttamisilmoituksen olemalla yhteydessä S-kauppojen asiakaspalveluun. Voit käyttää peruuttamisilmoituksen tekemiseen palautuslomaketta, joka löytyy täältä. Peruuttamisilmoitusta ei voi tehdä Kaupan kuljettajille.

Palautuslomake

Jos peruutat kaupat, niin palautathan tuotteet viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Vastuullasi on maksaa tuotteiden palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset. Mikäli perut kaupat, palautamme sinulle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän sisällä peruuttamisilmoituksen saapumisesta tekemäsi maksusuoritukset (tuotteen hinta + perityt edullisimman vakiotoimitustavan mukaiset kulut) peruutettavaan kauppaan liittyen.

6.3 Millaisia tuotteita en voi palauttaa?

Sovellamme lainsäädännön mukaisia rajoituksia käyttötavaratuotteiden kauppojen peruuttamisiin (kuluttajansuojalaki 6:16):

  • Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus/sinetti on avattu.

  • Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden.

  • Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi epilaattorit, partakoneet, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet ja kotiparturi, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkometrit, nappikuulokkeet ja hands-free laitteet.

  • Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on valmistettu tai muunneltu kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

7. Kotiinkuljetus ja nouto

7.1 Mistä tiedän tarkalleen, mihin aikaan tilaukseni tuodaan tai se on noudettavissa?

Sisäänkirjautuneena näet ostohistoriastasi, kuinka tilaus etenee. Saat toimituspäivän aikana tarkemman tiedon toimitus- tai noutoajasta tekstiviestillä tai sähköpostitse.

7.2 Mitä tapahtuu, jos kuljettaja on myöhässä?

Jos kuljetus syystä tai toisesta viivästyy, olemme sinuun suoraan yhteydessä etukäteen.

8. Yritysasiakkaat

8.1 Teen isoa tilausta. Saanko varmasti kaikki tilaamani tuotteet?

Mikäli tilauksessa on yksittäistä tai useita tuotteita poikkeuksellisen suuri määrä,teethän tilauksen aikaisintaan 2-3 päivän päähän. Olethan myös yhteydessä kauppaan tai asiakaspalveluun, jotta kauppa voi varmistaa tuotteiden saatavuuden.

8.2 Miten löydän aiemmat tilaukseni?

Löydät aiemmat S-kaupoissa tekemäsi tilaukset sisäänkirjautuneena Tilaukset -osiosta. Foodie.fi-palvelun ostohistoria ei valitettavasti näy yritysasiakkaille.

8.3 Miten voin maksaa tilaukseni?

Tarjolla olevat maksutavat saattavat vaihdella valitsemasi myymälän mukaan. Voit aina maksaa tilauksesi korttimaksulla verkossa tai S-Business-kortilla. Saatavilla on myös laskutusmahdollisuus.

8.4 Voinko maksaa S-Business-kortilla?

Voit maksaa myös S-Business-kortilla. S-Business-kortti on S-ryhmän täysin kuititon yrityksien maksukortti. Lue lisää täältä

9. Kysymyksiä

9.1 Mistä saan apua, jos tilauksen teon yhteydessä herää jotakin kysymyksiä?

Mikäli tilauksen teon aikana sattuu jotakin odottamatonta ja verkkokauppaan tulee jokin toiminnallinen haaste, suosittelemme kirjautumaan ulos- ja takaisin sisään S-kaupat palveluun. Huomioithan, että tämä toimenpide johtaa aina ostoskorin tyhjenemiseen. Mikäli tilanne jatkuu tai sinulla herää muta kysymyksiä asiakaspalvelumme auttaa ilomielin. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä

Lue lisää noutopalvelusta tai kotiinkuljetuksesta